Tailsweep topp

Sunday 13 July 2014

girls room, again


 Här kommer några glimtar igen från flickrummet som jag visat tidigare. Nytt är ett damskrivbord som flickorna blev väldigt förtjusta i och genast ville de leka skola! Inropat billigt på nätauktion, och precis lagom slitet i en ljust grå nyans. Jag gillar att det var litet och nätt plus att det hade ganska raka former. Det kan lätt bli lite för gulligt annars i flickrum. En modern stol till stramar också upp intrycket.
     Lampskärmen tror jag är en nyhet från Ikea och den påminner om Tine K:s bästsäljare i skrynkligt siden. Den lilla tvättpåsen/papperskorgen hittade jag på hm Home (lilla tjejen som bor här älskar hästar så den blir nog uppskattad).
    I hörnet ni skymtar i bakgrunden ska det bli en riktig myshörna för prinsessorna med en sänghimmel och massor av kuddar. Återkommer om det.


Jag hittade lite fina mässingskrokar (ligger på byrån) på loppis som passade till alla beslag i mässing på de olika möblerna. Att inreda barnrum behöver verkligen inte kosta en förmögenhet, och förutom att det är billigt att använda sig av vintage-möbler är det dessutom en helt annan kvalitet på gamla möbler än nya massproducerade. Sist men inte minst känns det helt rätt att tänka på återbruk när det handlar om just barnrum.

pics: seventeendoors

När man väl använder nytillverkade möbler, som den här sängen som kommer från Ikea (köpt på Blocket dock) är det snyggt om man bryter av med en mer genuin möbel, som sängbordet här. Jag är supernöjd med det, perfekt till böcker och jag tycker de små hjulen är så söta.
     Nu ser ni att även att sängkläderna är på plats. Jag köpte massor av småblommiga tyger på Ohlssons tyg på halva priset och sydde örngott och underlakan, och mixade med hm:s grå linnepåslakan (läs mer om det här). Tips!


6 comments:

  1. Fint och lagom gulligt! En ytterligare fördel med gamla möbler är att nya möbler med limmade skivor avger en lukt som tyder på att de knappast är hälsosamma.
    Ha en skön fortsättning på sommaren!
    Susanne

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tusen tack! Fin sommar till dig också!

      Delete
  2. Replies
    1. Tack, tjejerna som bor där är nöjda också :)

      Delete

Note: only a member of this blog may post a comment.